Pedagogisch beleid

Pedagogische visie

Uw kind staat centraal bij ons. Een kind laat zich niet haasten in zijn of haar ontwikkeling. Het neemt een stap als het er aan toe is. Onze visie is dat als een kind nog niet aan de volgende stap toe is, het de volgende stap niet neemt. Door middel van activiteiten of individuele begeleiding kunnen we wel kijken of we het op een positieve manier kunnen stimuleren.

Pedagogische doelstelling

Door observatie gaan we kijken of we het kind kunnen begeleiden naar de volgende stap. Door activiteiten aan te bieden kunnen we trachten het gewenste stapje te laten nemen. Mocht het kind dat niet doen, dan kunnen we het even zo laten en later er op terugkomen. Het kan dan best zijn dat in de tussenliggende periode het kind toch zelf de tijd rijp vond om de stap te nemen. Van kinderen wordt zo vaak verwacht dat ze op een bepaald niveau zitten. Wij laten dit los en geven het weer terug aan het kind. Het kind moet kunnen bepalen of het er wel of niet aan toe is. Wel wordt er gekeken of er niet een te grote ontwikkelingsachterstand ontstaat. Het belang van het kind staat voorop.

Deskundige begeleiding

Door onze kleinschalige opvang kunnen wij makkelijk ook individueel het kind intensief observeren (kindvolgsysteem: Queble) en begeleiden. En mocht dat wenselijk zijn, dan kunnen wij ook andere deskundigen raadplegen. Wij kunnen gebruik maken van de deskundigheid van een leraar(es) sport en bewegen die ons kunnen bijstaan in verantwoord en veilig bewegen/sporten van kleine kinderen. De leraar(es) sport zal een instructeur zijn die werkzaam is bij S.I. Tom van der Kolk. Alle sportinstructeurs hebben een opleiding genoten en zijn in het bezit van diploma’s (bv CIOS, ALO).

Signalering problemen

Het signaleren van een dreigende ontwikkelingsachterstand of andere problemen en hier op tijd actie op ondernemen is ook een taak van onze beroepskrachten. Zij zijn door hun opleiding en ervaring prima in staat om een dreigende achterstand of andere problemen te signaleren en te kunnen vaststellen waarmee het kind een (dreigende) achterstand of probleem heeft. Om dit in kaart te kunnen brengen hebben wij verschillende observatieformulieren in huis en documenten waar bepaalde problemen met de bijbehorende signalen nagelezen kunnen worden (Handleiding bij onze Meldcode). Daarnaast kunnen zij, bij twijfel, de houdster Evelyn van der Kolk inschakelen die dan contact zal leggen met externe deskundigen (bijv. CJG (centrum voor jeugd en gezin), fysiotherapeut, logopedist). Daar wordt onze vraag dan anoniem ingebracht om te kunnen vaststellen of er werkelijk iets aan de hand zou kunnen zijn en of wij hier actie op moeten ondernemen of niet.

Download Pedagogisch Beleidsplan 2024 (PDF, 807 Kb)

Slide We hebben nog enkele plekken beschikbaar DIRECT INSCHRIJVEN RONDLEIDING AANVRAGEN

Slide We hebben nog enkele plekken beschikbaar RONDLEIDING AANVRAGEN DIRECT INSCHRIJVEN